In tegenstelling tot veel andere retailers doen webwinkels het goed in de coronacrisis. Coolblue stelt dat het vasthoudt aan de plannen voor zes nieuwe winkels.
De eerste van de nieuwe vestigingen is geopend in het centrum van Leiden. Coolblue heeft daarmee nu 13 ‘echte’ zaken.
De omzetgroei van Coolblue lag in 2019 op bijna 10 procent, met een resultaat van 1,48 miljard euro.
Ondanks de coronacrisis wil webwinkel Coolblue doorbouwen aan de aanwezigheid in de winkelstraat. Het bedrijf zag de omzet vorig jaar – dus pre-corona – verder oplopen, al is de groei wel iets vertraagd.
Coolblue wil dit jaar het aantal fysieke winkels met de helft opvoeren. In 2020 mikt de onlineverkoper van elektronica en witgoed zo op de opening van zes nieuwe winkels in Nederland en België.
De zaken zijn bedoeld als aanvulling op de webwinkels. De eerste van die nieuwe winkels is woensdag geopend in het centrum van Leiden, waarmee Coolblue nu 13 ‘stenen’ winkelfilialen heeft.
Webwinkels zijn een positieve uitzondering in het winkellandschap. Waar de intelligente lockdown de verkopen van veel fysieke winkels tegenzat, namen online-aankopen door Nederlanders hard toe. De online omzet was in maart zelfs 28,8 procent hoger dan in dezelfde maand in 2019.
Pieter Zwart stuurt Coolblue een nieuwe fase in
Waar de groei enkele jaren geleden nog 50 procent was, lag de omzetgroei in 2019 op bijna 10 procent met een resultaat van 1,48 miljard euro. Directeur Pieter Zwart gaf aan dat de onderneming in een andere fase was gekomen, hij maakte zich geen zorgen over de minder harde groei.
"Als je het heel plat slaat hebben we afgelopen jaar nog altijd een omzetgroei van 130 miljoen euro gehad", aldus Zwart. Wel gaf hij aan dat je als ondernemer natuurlijk altijd meer wilt.
Dat was in het pre-corona tijdperk. Inmiddels hebben de winkelstraten het zeer zwaar, en zijn webwinkels als Coolblue nu al helemaal de postieve uitzondering binnen de retailomzetten.
De verwachtingen zijn dan ook niet bijgesteld. Zwart kondigde al aan meer winkels te willen openen, en dat voornemen blijft dus. De zaken hebben maatregelen genomen om de klanten binnen de 1,5-metereconomie te kunnen blijven helpen.
In het speelveld van Coolblue is niet alleen de coronacrisis een factor, dit jaar is er met de toetreding van Amazon ook een gigant in Nederland bijgekomen.
Rishi Kartaram, oprichter en CEO van het Rotterdamse bedrijf Jeffcommerce, schetste tegenover Business Insider de strategie van de Amerikaanse reus. "Zodra Amazon een markt betreedt, gaan de prijzen omlaag".
Met extreem lage prijzen wil Amazon concurrenten eerst uit de markt duwen. Goedkope abonnementen van Prime dienen daarbij als extra lokkertje voor nieuwe consumenten.
Kartaram: “Wij zijn niet gewend dat in de zomer de prijzen enorm omlaag gaan. Dat wordt voor de Benelux een nieuw fenomeen." Het is nog afwachten welke invloed de coronacrisis nu zal hebben op de Europese expansiestrategie van Amazon.
Coolblue gaf in ieder geval eerder al aan de diensten verder te willen verbreden. In 2020 moeten er duizend installateurs voor zonnepanelen en wasmachines worden aangenomen, zo gaf het bedrijf aan.
Lees over webshops ook:
- Online verkoop schiet door het dak met 29% meer omzet, maar de winkelstraat zit in zwaar weer
- Pieter Zwart maakt zich geen zorgen over tragere groei van Coolblue
- Hoe Amazon in 3 stappen Bol.com, Coolblue en andere Nederlandse webverkopers gaat platdrukken
- Extreme drukte bij online bestellingen supermarkten: ‘s nachts bestellen, anders zitten bezorgdata al vol